Alustan kohe ühest heast näitest, millele ma ükspäev mõtlesin lõunat süües. Mis sülearvutit ma hetkel kasutan? Esimese asjana tuli meelde bränd (Acer), siis värv (must) ja see oli ka kõik. Väga vähe, arvestades, et taolise kirjeldusega Aceri erinevaid mudeleid, on väga palju toodetud.

Kuigi mul ei tulnud enda sülearvuti mudel meelde, siis tuli mulle meelde, aga Apple sülearvutid – Macbook, Macbook Pro ja Macbook Air. Hea ja lihtne liigitus. Nimest saab juba aru, et milleks mingi versioon on tehtud: tavalisele kasutajale, kasutajale, kel on vaja rohkem jõudlust ja neile, kellele meeldib kanda kogu aeg sülearvutit kaasas ning on oluline selle kaal.

Apple toodete üle võib arutlema jäädagi, kuid mina just keskenduks nende toodete nimetustele. Need on lihtsad ja inimlikud. Nad on suutnud teha, midagi nii keerulist, nagu seda on arvuti, arusaadavaks ja mõistetavaks kõigile ja seda läbi toote mudeli nimetuse. Sama lugu on ka telefonide, telekate ja paljude teiste toodetega.

Selline mõttekäik tõi mind tõdemuseni, et toodete nimetustel on suur mõju meile. Tulevad meelde seigad elust enesest, kus inimesed üritavad midagi seletada, kuid ei oska, sest asja tegelik nimetus on nii keeruline, et see lihtsalt ei jää meelde. Hea, kui pood, kust asi sai ostetud, on meeles. Kuna tooted on vahendid, tänu millele me saame oma elu lihtsamalt elada, siis neil võiksid ka lihtsad nimed olla.

Üks hea näide veel, kuidas veel asjade sõnastamine võib mõjuda, on hiljutine Tervisearengu Instituudi reklaam: „Sööme ära!“ Selle kampaania eesmärk on meelde tuletada inimestele soovitust süüa vähemalt 5 peotäit puu- ja köögivilju päevas. Šnitti on võetud edukast koristustalgude „Teeme ära!“ kampaaniast. Iseenesest on „Sööme ära!“ hea lause, sest see leiab tee meie ajurakukeste vahele ning jääb lihtsalt meelde. Siis hakkamegi üks päev perekonnas või sõprade seltskonnas rääkima: „sööme ära“ ning proovimegi süüa 5 peotäit puu- ja köögivilju päevas. Lihtne ja arusaadav sõnastus on meid mõjutanud tegutsema.

Nii, et kui järgmine kord mõtlete välja oma tootele, teenusele või kampaaniale nime, mõelge milline sõnastus/nimetus jääks kõige paremini inimestele meelde. Sellel väikesel/suurel detailil on väga suur mõju!

 

Kirjutas Taavi Dreger