Üks põhjuseid miks varjatud turundus on üha enam populaarsust võitev moodus kaubamärgi või ettevõtte maine tuntuse suurendamiseks on tegelikult imelihtne – inimesed on väsinud reklaamidest. Seega otsustasin mõnedest olulisematest ja huvitavamatest teemadest veidi ka kirjutada.

Product placement e tootepaigutus.

Miks peaks üks ettevõtja hakkama üldse pead murda, kuidas teha varjatud reklaami, kui on miljon ja 101 moodust kuidas teha reklaami, nii, et see kiirgab igal ajaleheveerul ja reklaamipausil telekas?

Reklaam ja reklaami tarbija.

Reklaami müra, mis meie televiisori vaatamise rutiini on sisse põimitud on üüratu ja inimestel on kõrini made in Poland pesupulbri reklaamidest, mis väntavad telekas iga 20 minuti tagant. Iga reklaamipaus on enamasti veel meie meelepahaks ligi 20 minuti pikkuseks venitatud ja tavaliselt need tabavad meid just filmi kõige huvitavamal kohal.
Ma arvan, et paljud targad televaatajad kasutavad reklaamipausi efektiivselt ära ja sisustavad selle 15-20 minutit millegi muu tegemiseks.

Mina jagaks televaatajad nelja rühma.
Esimese rühma ma nimetaks friikideks: inimesed, kes suure huviga reklaame jälgivad. Ilmselgelt on tegemist turundajatega või muul moel reklaamimaailmaga seotud inimestega.
Siia gruppi paigutaks ka lapsed, kes lausa nagu hüpnotiseeritult reklaami ajaks tarduvad teleka ette ja teavad kõiki reklaame peast. Kuid olgem ausad neid kõige pisemaid on julm veel friikideks nimetada.
Teine suur grupp inimesi on lihtsalt laisad või väsinud inimesed, kes ei viitsi end teleri eest reklaamipausi ajal liigutada ja vaatavad reklaame apaatse ning tuima näoga.
Ilmselt kui reklaamija paljaid naisi ei näita ja miskit tasuta ära ei anna ei jõua ta oma reklaamisõnumiga nendeni.
Kolmas grupp on vilkad ja usinad, kes reklaamipausi ajal end teleri eest krapsti püsti ajavad ning aega kasulikult sisustavad: loevad ajakirjandust, tsekivad internetti, panevad pesu kuivama, pesevad nõusid, kastavad lilli, teevad külmkapis inventuuri või otsivad näksimiseks sobivat.
Neljas grupp vahetab pausi ajal kanalit ja vaatab, mida huvitavamat mujal samal ajal näidatakse.
Seega on meil vaja jõuda oma reklaamiga kõikideni, kes telekat vaatavad, ideaalis kõikide telrivaatajate gruppideni.









Product placement e varjatud reklaam.

Teil, kui ettevõtjal, on mitu võimalust nende gruppideni jõudmiseks.
Esimene võimalus on palgata kallis reklaamifirma, kellel on kontori seinal hunnik kuldseid mune ja teha üks selline reklaam, mida pool Eestit hiljem veel mäletab. See eeldab kopsakat turunduse eelarvet, mida 90% ettevõtteid omale lubada ei saa.
Teine võimalus on minna mõne kohaliku sarja või telesaate produtsendi jutule ja lasta end kuhugi sarja või saatesse „sisse kirjutada“. Siinkohal ma ei pea silmas seda, et, oletame keset ,,Õnne 13´´ sarja kõige magusamaid kaadreid tuleb järsku klipp, kus pintsakus ja lipsus ettevõtte direktor hüüab kõlava häälega, et tulge meie autoremonditöökotta, meil nüüd kõik rehvid -50 %.
Pigem mõtlen ma siin seda, et nt mõni sarja tegelane käib alati sõbrannadega lobisemas kohvikus X jne. Välismaise ja laialt teada tuntud näitena võib tuua James Bondi filmid, kus härra James sõidab just BMW-ga, kannab Omega käekella jne. Bondi filmid on täis pikitud varjatud reklaami ja üha enam võib ka Eesti sarjades ning saadetes näha varjatud reklaami.



Milleks siis varjatud reklaam hea on? Varjatud reklaamiga on hea võimalus suurendada ettevõtte tuntust ja tekitada huvi mõne toote või teenuse vastu, ilma, et teleka vaataja teleri eest põgeneks. Sellist reklaami vaatavad ka need, kes muidu jooksevad reklaamipausi ajal võileibu valmistama. On tõenäoline, et sa saad neid mõjutada ilma, et nad isegi sellest aru saavad.
Varjatud reklaam sobib suurepäraselt toetama muus meedias (ajaleht, välireklaam, raadioreklaam jne) läbi viidavat reklaamikampaaniat.
Promoda on võimalik nii tooteid kui ka teenuseid. Lõpptulemus peaks igatahes olema see, et kui tarbijal on võimalik valida toote/teenuse X ja teie toote/teenuse vahel, siis valib ta just teie toote ning seda just selle pärast, et Teie toode või teenus on juba talle tuttav. Juhul kui promoda mõnda uut toodet või teenust oleks eesmärk ikkagi see, et trabijal tekib huvi teie toote ja teenuse vastu ja selle ka endale soetab.
Tootepaigutust filmidesse ja saadetesse on kasutatud turunduses juba üsna pikalt. Kaasaegseim võimalus toodete ja teenuste varjatud reklaamiks on online keskkond. Toodete turundamiseks online`is on võimalik kasutada: videomänge, videosi, artikleid, blogisi ja retsepte. Kindlasti ei ole antud loetelu lõplik. Kus ja kuidas oma toodet promoda oleneb ettevõtte turundusmeeskonna või iga turundusjuhi leidlikusest ja katsetamise julgusest.
Tõde on see, et varjatud reklaamil on ka omad miinused, egas kõik ei saagi üdini positiivne olla. Varjatud reklaami puhul on piiratud edastatava sõnumi maht ja tulemusi on tihti keerukas ning kulukas mõõta.
Meie soovitame tootepaigutuse üle mõtteid mõlgutada ja kui leidub sobiv sari või saade, kus oma toodet või teenust reklaamida, siis andke aga minna…

Näiteid varjatud reklaamist filmides võid vaadata videot SIIN.

Kirjutas Kristi Lilleorg Sinha